UX-designer 2024 (UXDD24LIN)
2024-08-26 → 2026-05-01
Kurser som ingår i min utbildning

Kursöversikt med viktiga detaljer
Detta avsnitt presenterar insiktsfull information om kurser, poäng och ämnesområden.
Introduktion till UX
En introduktion till UX-design, med fokus på MDI människo-datorinteratkion, skillnaderna mellan UI/UX och engelskabegrepp inom UX-produktion.
15p
Interaktionsdesign
Kursen ger en introduktion till beteendevetenskap inom UX och inkluderande interaktionsdesign. Den behandlar grundläggande teorier och metoder inom människa-dator-interaktion (MDI), interaktionsdesignprocessen samt principer för användbarhet och tillgänglighet enligt WCAG. Fokus ligger även på att kunna värdera grafiska användargränssnitt och tillämpa centrala designprinciper.
45p
Användarcenterad design
Momentet fokuserar på användarcentrerade designprocesser, tjänstedesign och interaktion utifrån användares behov och beteenden. Det behandlar hur användarkrav omvandlas till designlösningar med fokus på användbarhet och tillgänglighet, baserat på WCAG, Tillgänglighetsdirektivet och relevanta mål i Agenda 2030.
35p
Gränssnitt
Kusen ger kunskap i grafisk visuell design med fokus på användarvänliga och estetiskt tilltalande gränssnitt. Det innefattar grafiska komponenter, informationsarkitektur, typografi, färglära, defaktorstandarder, samt principer för ”mobile first”-design och grafisk komposition.
20p
Introduktion programmering
Denna kurs ger en introduktion till textbaserad programmering med fokus på strukturerad problemlösning, kontrollstrukturer, algoritmer och objektorientering. Det omfattar testning, felsökning, interaktiva gränssnitt samt god praxis inom kodstandard, dokumentation och manuell läsning, även på engelska.
20p
Prototypdesign och produktion,
metod och verktyg
I denna kurs har vi fått arbeta med hela designprocessen – från idé till testning – med fokus på dokumentation och kreativt utforskande. Utbildningsmomentet inkluderar arbete med prototyper på olika nivåer. Digitala designverktyg används praktiskt, tillsammans med AI som ett stöd i den grafiska produktionen.
50p
Analys och användartester
Utbildningsmomentet ger praktisk och teoretisk kunskap i användarcentrerad research. Deltagarna lär sig att kartlägga målgrupper, samla in och analysera data med metoder som enkäter, A/B-tester, eye-tracking och användartester. Genom arbete med personas, kundresor och innehålls- och effektivitetskartläggning tränas förmågan att identifiera användarkrav och utvärdera lösningar med relevanta metoder.
25p
Programmering för UX-produktion med agila metoder
Kursen fokuserar på utvecklingsprocessen med agila metoder, där deltagarna får djupgående kunskap i verktyg och ramverk som Scrum och Kanban. Momentet omfattar även webbutveckling med HTML, CSS och JavaScript samt kodgranskning. Deltagarna får också förståelse för och använder relevanta engelska facktermer inom yrkesområdet.
30p
LIA 1
Utbildningsmomentet ger en djupgående inblick i UX-designers yrkesroll och ger fördjupade kunskaper om arbetsuppgifter inom området.
45p
Affärskommunikation
Kursen fokuserar på kommunikationens centrala roll inom UX-design och hur effektiv kommunikation påverkar affärsresultat och kundrelationer. Den behandlar vikten av affärsmässighet i yrkesrollen och hur man använder presentationsteknik för att kommunicera och presentera projekt för kunder på ett professionellt sätt. Deltagarna får praktiska övningar för att utveckla sina färdigheter i att möta kunder och hantera affärsrelaterade situationer.
10p
Strategisk marknadsföring och varumärkesutveckling
Utbildningsmomentet ger deltagarna förståelse på hur informationsarkitektur och marknadsföringsstrategier integreras för att skapa en enhetlig och användarcentrerad design. Den behandlar hur design anpassas till befintlig branding samt hur en strategisk UX-plan tas fram. Kunskaper i att använda marknadsföring ur ett användarperspektiv med fokus på användbarhet och tillgänglighet. Kursen belyser även hur varumärket påverkar målgruppen och hur detta kan integreras i designprocessen.
25p
Examensarbete
Momentet fokuserar på att utveckla ett användarcentrerat synsätt genom hela designprocessen. Kursen omfattar användartester, intervjuer, datainsamling och analys samt hur dessa faktorer och designval påverkar processen. Målet är att ge deltagarna de färdigheter som krävs för att designa tjänster och produkter med hög användbarhet och tillgänglighet.
25p
LIA 2
Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att tillämpa tidigare teoretiska kunskaper i en autentisk arbetsmiljö under LIA-perioderna. Målet är att den studerande ska kunna utföra kvalificerat UX-arbete självständigt på LIA-företaget. Efter avslutad kurs ska deltagaren ha fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom UX-yrkesrollen. Deltagaren ska även ha utvecklat förmågan att ta fram en UX-plan samt genomföra målgruppsanalys och marknadsföring med ett användarperspektiv, med särskilt fokus på användbarhet och tillgänglighet.
55p
Upptäck mina senaste designprojekt.
Det här avsnittet lyfter fram viktiga projekt som visar min kreativitet, expertis och hur jag skapar värde som UX-designer.

Användarcentrerad Design
Ett projekt som fokuserade på att skapa intuitiva och användarvänliga gränssnitt.

Interaktiv Prototyping
Ett projekt där jag utvecklade interaktiva prototyper för att förbättra användarupplevelsen.

Visuell Design och Tillgänglighet
Ett projekt med fokus på att skapa estetiska och tillgängliga designlösningar.
